Monday, May 30, 2011

Yana dah bertunang??


Kelmarin merupakan hari pndftan kolej untuk student lama di UiTM Kuala Terengganu.Pada awal nya lepas p HEA & HEP aku nk jmpe mbr2 aku...selepas tu len lak jdi nye..jmpe je dorg je,aku di pjuk untk tido di sana semalaman dgn sehelai sepinggan..hehe..


YANA dh bertunang??btul ke??huhu..dorg nie..ade2 je..merepek je...cita2 aku belum tercapai dh bertunang..ish3..mmg x patut..cuma di sebabkan sebentuk cincin yg aku pakai di jari manis aku,sume ingt aku dh bertunang...nakal tul lah dorg nie..nk tergelak lak aku..sape lh nk masuk meminang aku nie...cincin ni mak aku yg bg....bkn aku dh bertunang k..

satu hal..sal wedges nie!!!!!


tension aku..terpaksa aku pkai sb xde sandal len dh..mak aku pksa pkai..first time pkai wei..mmg rase confident bila pkai..tp siyes!!!sakit giler kaki aku..ahhhh...mmg aku xkn pkai da lepas nie..menyeksa diri..tmbh mbr2 aku terkejut smbil gelak2..dorg x cye aku pkai wedges..yela..sblum nie mne aku pernah pkai..tp..aku nk da pkai...menyeksa kn!!!!!

Actually,semalam tidow ngn dorg sume..tikah,nini,nana,qiehah,ezah...mmg sedih sgt nk tinggl dorg sume n kwan2 aku yg len..sedih wei..tp..sblm tu aku smpt jmpe ngn someone..wlpn skjp sgt..thnz alot..

p/s:to forget u,i never do..to forget me..its p to u..

Wednesday, May 25, 2011

Buang yang keruh,ambik yg jernih

Alhamdulillah..
result sem 3 dh keluar pd hari ini 25/5/2011..
walaupun mmg mengecewakn sb xdpt dean list...
aku tetap bersyukur sb setiap sem pinter aku naik walupun sedikit..
n syukur dpt capai CGPA3 pointer ke ats..

Actually mmg nk sgt dean list sb xpernah dpt pom..
tp nk bt cmne kn..
byk dugaan mse exam n akibat dr aku jgk yg stdy last minute..
sume nie byk menyedarkn aku..
nk nyesal pon xguna..
bnd dh jd xleh undur balik kn..
insya-Allah..
tingktkn lagi usha untuk sem dpn lak..
xnak menyerah kt sini je...

dalam tidak sedar..
aku kesal dgn diri aku sendiri..
aku cepat hanyut apabila aku bercinta..
itu mmg x dnafikan..
aku tidak mnyalah kn sape2..
salah aku..
aku tak pndai seimbangkn jiwa dan mental apabila aku dlm alam percintaan..
aku akan lupa hubungan aku dengan pelajaran..
apatah lagi hubungan aku dengan yang ESA..
disebabkn kelalaian aku sendri..

aku sering berharap aku tak mahu jatuh cinta lagi sepanjang aku belajar..
tp apakn daya..
aku insan yg lemah..
yang tak mampu lari dengan semua ini..
kadang2..
aku terasa iri sgt dengan orang lain..
orang yg berjaya dlm percintaan dan pelajaran nya..
mereka sgt bertuah kerana percintaan dan pelajaran mereka berjaya dengan seiring..
tp..
aku tidak..
orang yg knl rapat ngn aku,pasti tahu akan itu..
aku seorg yg mudah lupa pada pelajaran apabila mendekati CINTA..
dan aku boleh menjadi seorang yang amat berjaya apabila menjauhi CINTA..
msti pelik kn..
tp itu hakikat nye..
aku xleh mbwa dua2 seiring..
mgkin boleh..tp bukan mse nye lg..

Ya Allah...
aku mohon ampun dari-Mu kerana alpa kepada Mu..
aku memohon kuatkan lah hati aku untuk aku hadapi semua ini..
Aku memohon tutup lah pintu hati aku untuk bercinta lagi..
dan aku memohon bukalah pintu untuk aku terus berjuang sehingga berjaya dunia dan di akhirat semata2 kerana - Mu Ya Allah..
aku berserah...
Semoga esok dan seterusnya aku akan lalui hari2 yg penuh bermakna dengan hati yang tabah..
Amin..

Thursday, May 19, 2011

Wahai Adam..



Wahai adam,
Hawa itu tercipta indah dari rusukmu
Terlindung 1001 hikmah disebalik keindahan itu
Janganlah engkau sengaja patah-patahkan ia
Sebaliknya luruskannya dengan penuh hikmah & sayang..

Wanita akal senipis rambutnya
Jangankan lelaki biasa, nabi pun terasa sunyi tanpa wanita
Tanpa mereka, fikiran dan perasaan lelaki akan resah
Masih mencari walau ada segalanya
Apa yang tiada dalam syurga? Namun adam tetap rindukan hawa..


Dijadikan wanita daripada tulang rusuk yang bengkok
Untuk diluruskan oleh lelaki. Tetapi seandainya lelaki itu sendiri tidak lurus,
Mana mungkin kayu yang bengkok,
menghasilkan bayang yang lurus ..
Luruskanlah wanita dengan jalan yang ditunjuk oleh Allah
Kerana mereka diciptakan sebegitu rupa oleh Allah
Didiklah mereka dengan panduan darinya

Jangan cuba menjinakkan mereka dengan harta
kerana nantinya mereka semakin liar
Janganlah hiburkan mereka dengan kecantikan
kerana nantinya mereka akan semakin derita
Kenalkan mereka kepada Allah, zat yang kekal
Di situlah punca kekuatan dunia ..

Akal senipis rambutnya, tebalkanlah ia dengan ilmu
Hati serapuh kaca
Kuatkanlah ia dengan iman...
Perasaan selembut sutera, hiasilah ia dengan akhlak
Ingatlah perananmu wahai lelaki bergelar pemimpin..

Suburkanlah ia kerana dari situlah nantinya
Mereka akan lihat nilaian dan keadilan Rabbi
Bisikkan ke telinga mereka bahawa kelembutan bukan suatu kelemahan
Ia bukan diskriminasi Allah... sebaliknya di situlah kasih dan sayang Allah
Wanita yang lupa hakikat kejadiannya
Pasti tidak akan terhibur, dan tidak akan menghiburkan
Tanpa iman, ilmu dan akhlak..mereka tidak akan lurus

Bahkan akan semakin membengkok
Itulah hakikatnya andai wanita tidak kenal Rabbinya

Bila wanita menjadi derhaka
pasti dunia lelaki akan menjadi huru hara...
Lelaki pula janganlah mengharapkan ketaatan semata-mata

Tapi binalah kepimpinan
Pastikan sebelum wanita menuju Ilahi, pimpinlah diri kepadanya
Jinakkan diri kepada Allah
Nescaya akan jinaklah segala-galanya di bawah pimpinanmu
Janganlah mengharapkan isteri semulia Fatimah Az-Zahra'
Seandainya dirimu tidak sehebat Saidina Ali karamallahuwajhah...

Bukankah kamu lelaki punya peranan besar terhadap hawa!
Lindungilah hawa itu.
Jadilah pemimpin imamnya yang terbaik.
Lindungilah hawa itu
Lunakkan telingamu dan ajarinya
dengan nafas alunan suci Quran...
Alangkah bertuahnya berada di bawah Nur Islam,
di mana segala kesusahan, kesakitan, kesedihan,
kerinduan, kegelisahan yang dihadapi
dapat diharungi bersama dengan sabar dan redha
mengkafarahkan dosa-dosa kecil..

Wahai lelaki...wahai adam,
Lindungilah hawa selagi kamu mampu,bukan menyakitinya
Bimbingilah hawa di jalan NurNya,bukan menyesatkannya
Wangikanlah mulutmu dengan nasihat hikmah,bukan meracuninya
Jadilah pemimpin imam yang terbaik buatnya,saling membantu
Hilangkanlah egomu kerna itu api yg membenamkan nur kebahgiaan
Ingatlah wahai lelaki.. ♥

Wahai lelaki yang punye peranan besar,

Jika benar kau mencintainya maka cintailah dia sepenuh hatimu..
jika benar kau kasih dan cintakan wanita itu, jagalah dia dgn baik, kasihanilah dia, lindungilah dia, berilah kasih syg padanya, nasihatilah dia, bawalah dia ke jalan Allah, perbetulkan kesilapannya, bersabar dengannya, terimalah kekurangannya, jadi imamnya dan redhalah padanya..

Moga dia menunggumu di syurga sebagai bidadarimu....

Semoga bermanfaat...

Oleh:Andhika Al-Banjari Mtp


Sunday, May 15, 2011

☼ Baby yg sgt comel ✿ ❀

This is my first niece Athirah Nursyafiqah
and the girl beside me is my beloved sis.. Zarida bt .Zakaria

and...this is my sweeties cousin...comel kn...
Her name is Nurul Iman bt Ibrahim
(sje blur kn sb i ade kt blkg tu..huu..)

Saturday, May 14, 2011

♥ Find Happiness ♥


Never cry for any relation in life
because for the one whom you cry
does not deserve your tears
and the one who deserves
will never let you cry...

Treat everyone with politeness
even those who are rude to you
not because they are not nice
but because you are nice...

You search your happiness
in others
which will make you feel alone,
rather search it in yourself
you will feel happy
even if you are left alone...

Always have
a positie attitude in life.
There is something positive
in every person.
Even a stopped watch
is right twice a day.

Happiness always looks small
when we hold it in our hands
but when we learn to
share it.
We realize how big
and precious it is!..

Wednesday, May 11, 2011

Untung berbudi pada tanah

Inilah hasil nye..

the sweet2 sour oranges..

amazing purple!!

rebus msti besshh!!

making juice!!

rndu nye nk mkn :(

can't wait the season!!!!

bananas make us feel calm :)

wow..mnggis2..


P/s:

tibe2 berangan nk ade satu ladang buah-buahan di mne sume jenis2 buahan ade dlm ladang tu..syoknye...bila tibe musim,msuk ladang petik je..mmg terbaik r..hari2 dpt mkn buah..haha..angan2 nie aku kongsi ngn aku aku td,...best giler berangan ngn akak yg satu kepala nie..huahu..insya-Allah..akan aku bina LADANG VOCHELLE satu hri nti..huhu...

Tuesday, May 10, 2011

Fabulous Gadgets

Apple iPad
with 3G,62GB
RM28++


iPhone 5
RM2+++
(will be launch in September)


Nikon D90
RM35++


P/s:

Dreams are possible right?
Di mana ada kemahuan,di situ ada jalan..
haish..meleleh...

Sunday, May 8, 2011

MOM....:((

Hari ini kalau tak silap aku genaplah 11 hari mak tinggalkan rumah..hmm..jap2..mcm pelik je ayat tu..mak bkn lari dari rumah taw,mak p Selayang..rumah akak aku yg baru sebulan melahirkn anak pertama nya Athirah Nursyafiqah yg merupakan my first anak buah..mak mgntikan aku yg sepatut nya meneman akak aku yg manja sgt tu xlh berjauhan dgn husband nya..itulah manis nya cinta slpas nikah kn..lgsg xleh berjauhan..i’m proud of u my sis..btw..bkn tu yg aku nk luahkn..tu just intro je..huhu..hmm..

11 hari mak xde kt rumah..susah nya hidup aku..ni lah blsn aku kot sb malas sgt dari dulu..skunk umur 20 thun bru nk bt sume nie..ayah p keje..akak p keje..aku duk rmh sorg2 je..adik ade pom cm xde je..asyik merayap je..bkn nk merungut...tp..bersungut..huhu..skrg baru aku dpt rase btape penat nya mak aku membesarkan kiteorg..setiap hari memasak....mengemas rumah..itulah yg aku kne bt skunk bila mak xde kt rmh..kalw bk na ku sape lg??aiyoo...penat jgk ye...basuh kain,sidai kain...lipat kain..sapu rumah..basuh pinggan..makin kasar tgn aku nie..xpe2..kasar sb rajin..hehe..tp yg paling aku x suke ialah MEMASAK!!arggghh.. benci nye aku bila tibe time masak..hnestly mmg aku x pndai masak..bila time masak je aku mula lah rase penig2..xtaw nk masak ape..kdg2 bt muka tebal kol mak tnye nk masak cmne..gelak sakan mak aku..ish3..mak2..miss u mak..tp kan..masak nasi aku dh expert taw..HAHA..hmm...sabtu nie mak blik...aku dh xtahan hidup cm nie...mak balik la cepat...sy rindu masakan mak...waiting for you mom...

Saturday, May 7, 2011

Mother's Day :)

Ya Allah..

Bantulah hamba-Mu ini sentiasa mengingati-Mu, sentiasa bersyukur pada-Mu dan sentiasa memperbaiki ibadahku pada-Mu..

Amin...

SELAMAT HARI IBU

FATIMAH BINTI AHMAD

YOU ARE THE AMAZING MOTHER OVER THE WOLRD

I LOVE YOU SO MUCH MOM

Friday, May 6, 2011

Ya Allah...

Bismillahirrahmanirrahim..

Ya Allah jika aku jatuh cinta, cintakanlah aku pada seseorang yang melabuhkan cintanya pada-MU agar bertambah kekuatanku untuk menyintai-Mu..

Ya Muhaimin, jika aku jatuh hati, izinkanlah aku menyentuh hati seseorang yang hatinya tertaut pada-Mu agar tidak terjatuh aku dalam jurang cinta nafsu..

Ya Rabbana, jika aku jatuh hati jagalah hatiku padanya agar tidak berpaling

Dari-Mu..

Ya Rabbul Izzati, jika aku rindu, rindukanlah aku padaseseorang yang merindui syahid di jalan-Mu..

Ya Allah, jika aku menikmati cinta kekasih-Mu, janganlah kenikmatan itu melebihi kenikmatan indahnya bermunajat di sepertiga malam terakhir-Mu..

Ya Allah, jika aku jatuh hati pada kekasih-Mu, jangan biarkan aku tertatih dan terjatuh dalam perjalanan menyeru kepada-Mu..

Thursday, May 5, 2011

Kata-kata pujangga..

Wahai wanita solehah,jgn risau akan jodohmu kerana muslimin yang bijaksana takkan terpaut pada wanita hanya pada kecantikan,lirikan senyuman,pada bicara manja yang menggoda atau pada pujuk rayu seorang wanita yang meruntuhkan imannya. Telah tercatat seungkap nama lelaki di luh mahfuz untukmu. Cuma peribadinya ditentukan oleh sejauh mana ketinggian peribadimu, jika kau tetap di atas jalan yang diredhai, insya-Allah si dia turut di jalan yang sama.

p/s:dipetik dari iluvislam.com

Wednesday, May 4, 2011

Ada apa dengan 4 Mei 2011 ?

Hari ini merupakan Hari Ulang Tahun Kelahiran aku..ternyata ade hikmahnya aku private tarikh bsday aku dlm fb kn.,.di situ kita dpt tahu diri ini diingati atau pun tidak..tp..aku xde niat nk munguji kawan2 mahupun org2 yg rapat ngn aku...aku hanya mahu tahu siapa gerangan yg ingt kn aku..tu je..

Pada tarikh ini,4 MEI 2011 genap lah umur aku 20 tahun..yup..dh leh khwin nie..HAHA..honestly aku agak terkilan..kali nie hanya 6 org yg wish birthday aku..aku rase sedih sgt2..kini aku sedar aku x layak di ingati kn..yela..aku hny manusia biasa..btw..aku nk ucpkn jutaan terima kasih kpd yg masih ingt Hari Jadi aku..

Ezzah bt. Md Zain

(roommate sem 3)

Muhammad Syazriel Aqiff b. Mohd Kamal

(sahabat aku di uitm dr sem 1 hngga sem 3)

Mardiana bt. Mohamad

(my best friends..my ex schoolmate Mrsm Besut:-my ex dormate,my ex classmate,n

AjiL –mate..HAHA)

Murni bt.Ramly

(my best friends Uitm Cendering..sis yg kuat beleter :p )

Noor Atikah bt. Sulong

(my best friends Uitm Cendering..2gether we share 4ever we care J )

Nurfaqiehah bt. Rashid

(roommate dr sem 1 hngga sem 3..the best roommate lah J )

P/s: i love u all J

Sunday, May 1, 2011

Rebah jatuh ke bumi :(

exam dh hbis..tp mcm x hbis je..mcm2 aku rase skrg..nk menjerit..nk menangis..sume r!argggg!!tension..apa yg aku bce lgsg x kuar..yg kuar lak yg xpernah kuar sblum2 nie..blsan x bce sume lh nie kn..kuar dewan sejam lbih awal..lg lme duk dlm tu,meletup la nmpk nye..2 esei aku tnggl..aku benci r dgn diri aku nie..asal xgune sgt nie..punyer lah aku x tidow smlm..xleh jwb lak..Astagfirullahalazim..apa dosa aku bt smpi cmni terima ek?aku x lyk ke nk berjaya?..aku hrp sgt sem nie dpt dean list..tp bila dh jd cmni..hncur..berkecai..hjat x kesmpaian..aku x taw nk bt nie..aku sdih sgt2..xgne kn dpt carry mark tinggi pom,tp final hancur..dh r...siyes..aku dh mcm give up sgt2..bljr rjin2 pom,xleh jwb gak final..arggghh!!!I'm the bad one!!