Thursday, December 4, 2014

Sebelum Kau Halal Untukku

Sebelum Kau Halal Untukku

Ya Allah aku berdo’a untuk seorang lelaki yang akan menjadi sebahagian dari hidupku

Seseorang yang sangat mencintai-Mu lebih dari segala sesuatu Seorang lelaki yang akan meletakkan ku pada posisi kedua di hatinya selain Engkau Seorang lelaki yang hidup bukan untuk dirinya sendiri tetapi untuk Engkau

Wajah tampan dan daya tarikan tidaklah penting yang penting adalah sebuah hati yang sungguh mencintai dan dekat dengan Engkau dan berusaha menjadikan sifat-sifat-Mu ada pada dirinya dan ia haruslah mengetahui bagi siapa dan untuk apa ia hidup sehingga hidupnya tidaklah sia-sia

Seseorang yang memiliki hati yang bijak, tidak hanya otak yang cerdas Seorang lelaki yang tidak hanya mencintaiku tapi juga menghormatiku Seorang lelaki yang tidak hanya memujaku tetapi juga dapat menasihatiku ketika melakukan kesalahan

Seseorang yang mencintaiku bukan kerana kecantikanku tapi kerana hatiku Seorang lelaki yang dapat menjadi sahabat terbaikku dalam setiap waktu dan situasi Seorang lelaki yang dapat membuatku merasa sebagai seorang wanita
ketika aku disisinya

Ya Allah aku tidak meminta seseorang yang sempurna namun aku meminta seseorang yang tidak sempurna, sehingga aku dapat membuatnya sempurna di mata-Mu

Seorang lelaki yang mmerlukan sokonganku sebagai peneguhnya Seorang lelaki yang memerlukan do’aku untuk kehidupannya Seseorang lelaki yang memerlukan senyumku untuk mengatasi kesedihannya Seseorang yang memerlukan diriku untuk membuat hidupnya menjadi sempurna

Ya Allah aku juga meminta Jadikanlah aku menjadi wanita yang dapat membuatnya bangga Berikan aku hati yang sungguh mencintai-Mu sehingga aku dapat mencintainya dengan sekadar cintaku Berikan aku sifat lembut sehingga kecantikanku datang dari-Mu Berikan aku tangan sehingga aku selalu mampu berdo’a untuknya Berikan aku penglihatan sehingga aku dapat melihat banyak hal baik dan bukan hal buruk dalam dirinya Berikanlah aku lisan yang penuh dengan kata-kata bijaksana, mampu memberikan semangat serta menyokongnya setiap saat dan tersenyum untuk dirinya setiap pagi

Dan bila mana akhirnya kami akan bertemu, aku berharap kami berdua dapat mengatakan

“Betapa Maha Besarnya Engkau karena telah memberikan kepadaku pasangan yang dapat membuat hidupku menjadi sempurna.”

Aku mengetahui bahawa Engkau ingin kami bertemu pada waktu yang tepat. Dan Engkau akan membuat segala sesuatunya indah pada waktu yang telah Engkau tentukan Amin Ya Rabbal ‘alamin

Monday, October 6, 2014

Duhai Hati bersabarlah...

Kadang-kadang...
Diri ini tak mampu nak hadapi semua ini lagi..
Rasa kaki ini lemah sangat..
Kadang-kadang nak tersungkur..
Berkongsi masalah pada orang lain mungkin dapat ringankan beban..
Tapi sampai bila nak mengadu..
Terlalu kerap mengadu seperti meminta simpati..
Sebab itu lah...
Kita ada Tuhan yang satu..
Satu-satunya tempat yang terbaik untuk kita mengadu..
Tuhan yang sentiasa mendengar tanpa jemu..
Duhai hati...
Bersabarlah dengan dugaan ini....
Yakinlah bahawa dugaan ini adalah tanda Allah sayang kan kita...
Yakinlah perancangan Allah adalah sebaik-baik perancangan..
Maka..
Sentiasalah bersabar...
Perbaiki diri...
Muhasabah diri..
Semoga hidup diberkati..
Amin...

Monday, September 8, 2014

No 'Loan' No 'Credit Card'

Perkongsian daripada Carl Samsudin

Tulisan saya pada tarikh 22 Julai 2013 (Last Year)

Salam.
Hari ini genap 1 tahun Bella Ammara.Dari 9 pasang telekung sebulan ke 1200 pasang hari ini. Selama 1 tahun saya keluar dari dunia selesa kerusi pejabat. Bagaimana dan kenapa saya bermula? Ini saya, cara saya dan tulisan saya.

Baca dan fikirkan.

Saya bermula dengan mengkaji sendiri 'asas-asas pembentukan wang di dunia' semasa saya bekerja as a chemist di makmal aerogel di Nilai. Sebagai seorang Chemist - Google, buku, blog dan youtube adalah kawan baik saya. Dari Sheikh Imran Hossein sehingga Ron Paul dan Micheal Maloney saya telaah.Kimia mengajar saya untuk buat kajian sebelum lontarkan konklusi. Dalam 1 tahun saya mengkaji perihal ekonomi dan duit dunia, dan saya sedar, kita semua banyak ditipu. Dan saya sedar 99% manusia di dunia ini terpedaya dengan tipu daya helah duit. Saya takut. Saya berhenti as a chemist kerana saya
rasa makin lama saya kerja makan gaji, saya akan jatuh miskin. Sebab saya jumpa INFLASI(kejatuhaan nilai duit) di Malaysia melebihi 15% setahun. Gila. Saya berhenti.

Saya join banking sebab saya nak tau apa bank buat. Dalam kajian saya - 'Banking System' adalah
satu sistem penipu terbesar di dunia. Mereka yang menyebabkan kita miskin. Saya join bank as 'Gold Trader'. Kerana dari tamadun Yunani sehingga ke zaman sahabat-sahabat Rasulullah dan pemerintahan Muhammad al-Fateh di kerajaan Islam Tukey menggunakan EMAS & PERAK sebagai duit. Kita kena pandai beza apa itu duit dan matawang.Matawang yang dalam dompet kita.Kertas bodoh yang makin jatuh nilai.Duit tidak jatuh nilai. Saya gali isi bank sampai Saya jumpa sistem mereka - 'Fractional Reserve System'.Sistem dimana mereka cipta duit tanpa pengetahuan kita. Makin banyak duit dicipta, makin jatuh nilai duit dan makin miskinlah kita. Saya kerja sampai saya capai matlamat saya - no.1 Gold Trader di bank tersebut.Alhamdulillah saya dapat dan terus berhenti.

Saya fikir saya harus ubah diri saya sebelum saya ubah pemikiran orang
lain.

July 2012 saya bertunang. Dan 5bulan selepas itu adalah majlis perkahwinan saya. Duit kawin? ZERO. Kerana saya percaya Allah itu maha berkuasa.Saya nak bina masjid, Allah akan tunaikan. Saya gamble. Dan saya pegang pada kata Rasulullah dimana 9/10 punca rezeki adalah dari perniagaan. Saya lihat Melayu kita? Rupanya kaum asing lebih percaya pada kata Rasulullah berbanding Melayu kita. Dengan usaha, doa dan tawakal kepada Allah saya cuba! Cuba berniaga.

Saya bermula dengan pinjam duit mak saya.RM1,000 untuk buat 9 pasang telekung berwarna dengan tunang saya Belle. Kenapa saya tak buat loan bank? Sumpah demi Allah
saya tak suka loan bank. Most of loan bank melibatkan 'interest/riba' dimana riba itu salah satu dosa terbesar di sisi Allah.Saya nak berniaga.Kenapa saya nak murkakan Allah? Saya tolak riba.Saya pinjam duit mak. Saya percaya kuat pada kuasa Allah SWT. Saya cuba jaga solat saya, sedekah saya,kerana sedekah itu penambah rezeki.Alhamdulillah dari RM1,000 duit mak saya + Jujur + sedekah + ingat Allah the only one yang bagi rezeki, saya boleh kawin menggunakan duit saya sendiri (cash), Alhamdulillah tinggal bersama isteri di kediaman yang
alhamdulillah selesa bersama 2 ekor kucing binatang kesayangan Rasulullah, dapat membantu family members mendapat duit lebih,Alhamdulillah dapat buka butik sendiri di Setapak dan dapat menanam sifat ingin berniaga dikalangan rakan-rakan saya.Mungkin ini baru 1 tahun. Jauh lagi perjalanan hidup saya.Tapi fikirkan lah.Dari 9 pasang telekung sehingga ke 1200 pasang hari ini.

Apa yang saya nak cakap. Dunia makin teruk. Saya yakin, selagi harapkan duit gaji tiap bulan, kita akan jatuh miskin kerana kadar jatuh nilai duit kita semakin teruk. Hari ini hampir cecah 17% world inflation/year. Keluarlah dari kehidupan 'hanya makan gaji' & carilah duit lebih. Usaha dan ingat!
Allah akan bantu. yaAllah dia pemberi rezeki. Saya harap suatu hari nanti dengan rezeki yang saya
dapat, saya dapat bantu sesiapa yang memerlukan. Saya tak kedekut ilmu. Aku boleh bagi 110% ilmu yang aku saya. Jumpa saya. Saya share dan ajar. Ingat. Hanya Allah yang bagi rezeki. Bukan boss atau customer kita. Kalau bonus tak dapat, cuba fikir balik hubungan kita dengan Allah dan jujurkah
kita semasa bekerja?

HAPPY BIRTHDAY BELLA AMMARA
........................
Hari ini 6 September 2014
Alhamdulilah.
1. Production 10 kali ganda sebulan dari tahunlepas.
2. Berjaya buat brands lain -Pudore dan Osra
3. Berjaya mempunyai studio photography sendiri.
4. Berjaya buka Bella Ammara Shah Alam.
5. Masih berjaya tidak lakukan loan bank dan tidak mempunyai kad kredit.

Masih kuat percaya kuasa ALLAH SWT.

Tuesday, August 19, 2014

Dimana keberkatan itu ...

Di saat rezeki datang lebih sedikit, di saat itu jugak rezeki itu mengalir selaju air... adakah itu petanda hidup tak diberkati? Ya Allah... hinanya hamba-Mu ini.. Terlalu leka dengan duniawi.. tanpa segan silu melakukan dosa.. Subhanallah... bukan sekali, tapi banyak kali aku buat dosa , dan banyak jugak aku terima tempias balasan dosa yang aku buat sendiri... yee... bila duit masuk... aku mula lah sakit2... bila sakit perlukan duit untk ke klinik... beli ubat... hari tu hilang kan benda org.. kne ganti... tadi handphone pulak rosak... xleh pakai..kne beli baru... dugaan...ye...duit bukan segalanya...tapi segalanya memerlukn duit... kadang2 aku dah x kuat nak hadapi semua nie... tapi apakan daya... ini semua terjadi mungkin balasan atas dosa2 aku...

Ya Allah... terima kasih bagi aku dugaan ini... Sekurang-kurangnya aku tunduk kepada-Mu.. terima kasih Ya Allah sebab masih sayangkan aku... masih beri aku kesempatan untuk bertaubat... Kuatkan lah hati aku nak hadapi semua ini... tetapkan lah iman aku Ya Allah.... Kuatkan lah iman didadaku Ya Allah... Semoga aku tak terpesong lagi..

Muhasabah diri. Ikhlaskan diri dalan melakukan ibadah... Semoga Hidup diberkati.. Amin.

Thursday, August 14, 2014

Menanti dan terus menanti ..

Alhamdulillah... Setelah sekian lama, sabtu lalu , 9 Ogos dibulan syawal... aku izinkn Nazirul Syahmi datang untuk kenal dengan ibu bapa aku.. Ye... telah lama dia nak sangat2 kenal dengan emak dan ayah aku.. sekarang dh hmpir setahun aku rapat dgn dia, bru aku yakin untk izinkn dia berjumpa dgn ibu bapa aku.. Aku bukan nak melambatkn perkenalan mereka, aku cuma xnk perkara yg dlu pernah terjadi berulang kembali... diusia yg makin tua ini, aku mengharapkn cinta sejati... bukan cinta monyet lagi..
Terima Kasih Nazirul Syahmi kerana sudi datang dari perak beraya rumah saya... terima kasih terima saya dan keluarga saya seadanya.. Terima kasih jugak sudi hantar saya dari Terengganu ke Kuala Lumpur keesokkannya... Terima kasih sebab xpernah jemu layan karenah saya... tak pernah jemu bersabar dengan saya walau saya byk sakitkn hati... Terima kasih sgt2... Nazirul Syahmi bin Ahamd Shokhaily, saya sayang awak sgt2.. Saya harap semua ini akan berakhir dengan satu ikatan yang sah hingga kesyurga suatu hari nanti.. Amin...

Aku disini akan terus menunggu saat itu..

Thursday, August 7, 2014

Happy Eid 2014

Selamat Hari Raya Aldilfitri semua..
Maaf Zahir dan Batin..

Rasenyer tak terlewat lg kn nk mntk ucap selamat hari raya n mntk maaf..hihi
Alhamdulillah dpt lagi beraya dengan family tahun nie...
even kak ngah n kak de xde masa raya first, tp ttp meriah sb aku mak n ayah balik kg raya first..
rumah tok wan.. mmg meriah...semua saudara kumpul rumah tokwan.
mmg dpt jumpe semua mak2 sedara...sepupu sepapat semua..
ikut mak n ayah berjalan mcm bdk2 je aku nie..
yela...aku je anak perempuan yg belom kawen...msti lh kne ikut mak n ayah kn..
penat...tp seronok dpt rase suasana raya sbnr..heeee....

raya kedua mmg xpergi mane2...duduk rumah je... lyn bdk2 je ramai dtg rumah..
huhu...raya ketiga bru keluar kejap ptg tu...
pergi rumah ex-dormate/exclassmate mase mrsm dlu..mardiana..
siyes satu jam lepak ngn dy mmg lgsg xpuas...
byk sgt bnd nk cerita kn..
dh lme sgt xjumpe..
xleh lepak lame sb kul3 dh jnji ngn kwn2 kt cendering pulak..
huhu... dh lmesgt xberkumpul berlima..
nana,nini,tikah n amir..
akhirnya dpt jgk berkumpul mcm tu lepas hmpir 2 thun lebih kot..
huhu...nana n amir pom dh praktikal degree dh... 
tikah 15 hb nanti dh start jadi nurse kt hospital selangor..
nini lak dh ade baby muayyad...huhu...
kehidupan...
masing-masing ade rezeki masing-masing...
ada jodoh masing-masing...
In Shaa Allah persahabatan yg terjalin dgn hati yg ikhlas akan kekal selamanya..
Amin...
Semoga berjumpa lg di Aidilfitri tahun depan :)









Tuesday, July 22, 2014

Ramadhan Jangan Pergi...

Di saat syaitan-syaitan semua diikat dan dirantai sepanjang bulan ramadhan... kenapa masih sanggup melakukan dosa? siapa syaitan yang sebenarnya pada bulan ramadhan ini sedangkan semua syaitan telah diikat? Iye... yang melakukan dosa itu lh Syaitan di bulan ramadhan ini..

Subhannallah... dalam melakukan ibadah dibulan puasa ini... kadang aku leka.. terlalu leka dengan dunia yang sementara ini... terlalu mengejar dunia... azam nak khatam al-Quran bulan ramadhan ni xkesampai agaknyer... rindu nyer puasa kat merbok berdua je ngn Rukhila... masa tu first time aku khatam al-Quran pada bulan ramadhan... tahun lepas pom xsempat khatam .. tahun ni pom mcm xsempat... byk lg xhbis... baru habis 4 juzuk... ada 26 juzuk lg... terawih pom terumbang ambing... bangun satu pertiga malam apatah lg... liat... umat islam di gaza walaupun kat belakang asyik kena bom, tp masih terawih..beribadat kat Allah... aku? tdo smpai ke tghri... sibuk bt kuih raya... tgok mcm2 cerita kat tv.. aku masih lemah... terlalu lemah... xleh berjihad melawan nafsu yg ada dlm diri apatah lg berjihad di medan perang..  sememangnya nafsu perempuan ada 9 dan dikurniakan satu akal je... bila akal xdpt berfungsi, nafsu lah menguasai segalanya... subhanallah... kerdil nyer aku ni...

Ramadhan... jangan lah pergi...
aku akan merindui mu...  aku leka dibulan yang tiada musuh iaitu syaitan... apatah lagi selepas bulan ramadhan... dimana syaitan berkeliaran... Seandai nya bulan ramadhan ini sepanjang tahun,... semua syaitan diikat... aku cume perlu berjihad melawan nafsu yg ade dalam diri aku sahaja... Aku tak nak jadi syaitan dalam diri aku lagiii!! :'(

Berikanlah aku kesempatan untk merasai kenikmatan ramadhan yang akan datang... Andai ajal menjemput aku, matikan lah aku dalam iman... Amin...

Ya Allah... ampunilah segala dosa-dosa aku dan dosa kedua ibu bapa aku... Amin...

sesungguhnya...
AKU INSAN PENDOSA..

Wednesday, July 9, 2014

Saya dah besar... tapi..

Iye... aku tahu aku dah besar... dah pandai jaga diri sendiri.. mak pom tak kesah dah tinggal aku kat rmh ngn adik n ayah... mak pergi kL esok seminggu... iye.. aku dah besar... kena masak sendiri... buat keje rumah sendiri... iye aku dah besar... duduk ngn ayah n adik pom mcm duduk sorg2.. bulan2 pose nie bukak pose pom aku rse sorg2 nanti kalw mak xde... ayah bukan nak peduli pasal aku n adik dah...  kadang2 je dapat borak ngn ayah... hmmm... iye...aku dah besar... bkn budak kecik lagi yg 24 jam kena jge... tp aku rase diri aku ttp kecik... aku tetap tak pndai berdikari... aku rindukn suasana yang dlu... semua ambik berat pasal aku... tp sekarang... kenapa mcm semua tak ambik peduli... kenapa semua mcm xnk jge aku... hmmm . iye... mgkin dorg ambik berat... tp dorg xckp or xtunjuk... mgkin sb aku dah besar... hmmm.. benci nya perasaan mcm nie datang... aku tak suke perasaan cmnie datang... at last, aku yg sakit... aku xnk sakit... aku kena kuat .. aku kena kawal emosi aku... aku xnk terlalu emosi dgn perkara yg remeh-temeh nie... aku kena sentiasa beringat... susah mana kehidupan aku lalui... ade lagi insan yg lebih susah dan penuh cabaran hidupnya drpd aku... Aku perlu bersyukur... selalu berfikiran positif... kerana dgn itu je akan buat hati aku akan tenang... Ya Allah... Ampunilah dosa hamba- Mu ini... Amin ...

Thursday, June 26, 2014

Kanggaroo

Pilu nyer hati bila ade dua monster datang untuk mengambil kanggaroo kesayangan aku..
Kanggaroo yang selalu bawak aku menimba ilmu..
ketika hujan mahupun terik mentari..
Mungkin kanggaroo itu tidak membawa apa-apa makna pada orang lain...
tapi...
pada aku... sangat-sangat bermakna...
tidak ternilai harganya kepada aku...
Aku terlalu sayangkn kanggaroo aku..
terlalu sayang...
sayang sangat-sangat...
lagi pilu bila orang yang aku harapkan membelai kanggaroo itu sudah tidak pedulikn kanggaroo itu lagi..
sedihnya ....
sakit...
Tuhan saja yang tahu...
Kalau lah aku punya kuasa untuk tidak membiarkan kanggaroo itu diambil..
aku takkan biarkn kanggaroo itu pergi buat selamanya...
tapi apakan daya...
aku tak punya apa2...
hanya sekeping hati yg akan sentiasa merindui kanggaroo itu...
susah aku nk hadapi semua ini..
susah aku nak terima kanggaroo akan diambil orang...
Subhanallah...sedihnya... tak tertahan sebak di dada...
Air mata mencurah-curah...
sesungguhnya aku tak mampu nak hadapi...
apa yang mampu aku katakan...
mgkin ade hikmah disebalik semua ini...
mgkin kanggaroo itu lebih baik diambil monster itu...
Maafkan aku kanggaroo kerana aku tak mampu nak membelai engkau...
Maafkan aku...
Maafkan aku..
Maafkan aku...

Tuesday, June 17, 2014

Hakikat Hidup

Aku adalah insan biasa yang tak ade harta, tak pandai dan tak ada rupa.. Kadang-kadang sikap hipokrit dalam diri susah nak aku hilangkan.. Ye.. aku hipokrit.. nampak baik...tapi hakikat nya masih banyak kekurangan.. hipokrit bila sedar diri ini bukan nyer anak orang senang pom tapi tak sedar konon-konon berlagak senang.. makan nak mewah2 je.. bergaya tak ingat... hmmm.. kenapa lah aku mcm nie.. aku terlalu ingin kn perhatian drpd orang yang aku syg... aku terlalu manja untk hadapi kesusahan... dimana kematangan itu.. sikap yang bersahaja... sikap aku yg sbnr yg suke sgt mkn bila hati tak keruan... tp hati senang pom makan xingt dunia.. hidup nak senang je tanpa buat apa2... kenapa aku mcm nie???  subhannallah... bila lah aku nak buang sikap hipokrit ini.. bila lah aku nak ikhlas menjadi diri sendiri yang sebenar... tanpa perlu menipu pada dunia yang sementara ini sedangkan keredhaaan Ilahi itu lebih indah dari segalanya.. Ya Allah... lemahnya diri ini.. diri ini sendiri tidak tahu apa yang diri ini mahu kan dalam hidup ini.. fikiran bercelaru.. hati tak tenang.. apakah semua ini? kadang hati ini tidak dapat buat keputusan yang betul .. takut kelak menyesal dikemudian hari..

Ya Allah... tabahkanlah hati aku untuk hadapi semua ini.. permudahkanlah segala urusan aku.. semoga semua cita2 aku tercapai.. semoga jasa ibu bapa ku sempat ku bls... semoga suatu hari "insan" itu betul2 ikhlas terima aku seadanya yg serba kekurangan ini.. yg hipokrit ini..  tapi aku akan cuba redha jika insan itu berubah hati suatu hari nanti dan aku tak kn salah kan dia kalau itu yang berlaku kerna aku tahu itu semua salah aku... tapi aku berjanji pd hati aku, walau ape pom yg terjadi, walau aku tak ada jodoh gn dia, cukup lah hati aku ini aku kunci untk dia sahaja.. jika tiada jodoh di dunia, aku harap bertemu jodoh dengan nya disyurga nanti.. Amin.. Aku terlalu menyayangi dia dan selamanya aku akan mencintai dia... Jagakan dia untuk aku Ya Allah...

Thursday, June 12, 2014

Speechless...

After i struggle for a terrible day last monday just for an interview, Alhamdulillah, i got the job... but at the end, i decided to reject that offer because of a  certain problem .. so now i think why i decided to attend  that interview since me myself not sure to work or not for that position at that place? My attitude that not think first, make me very tired, waste my money and my waste my time.. that is negative side .. In positive thought, Alhamdulillah i got interview experience and i success for that interview ..at least i know i'm not that useless like i think before.. In Shaa Allah , i will take that knowledge with me and improve myself to much better for the next interview.. Now, just focus for the work that exactly for me. i know HIM had planned  better for me.. Thanks for my family, my best friend and everyone that help me much and endless support .. i'm so lucky to have person like u in my life ..tq.. #heart #fate

Thursday, May 29, 2014

Tears..

Sambil aku duk belek jobstreet mencari kerja.. tibe2 mak berkata, "Hari tu masa dalam dewan, air mata mak tiba-tiba keluar... tengok orang lain semua duduk ngan ayah anak masing2.. tak pom mak dan anak yang lain.. tapi mak masuk dalan dewan sorang je... "... Sayu hati aku dengar... mak tak tahu... yang aku dalam dewan tu.. duduk dalam dewab tu... hati aku lagi sayu sebenarnyer... tambah2 mendengar lagu uitm.. tengok video yg ditayangkan... lagi aku sedih sbnrnyer... mengenangkn grad dengan pointer xseberapa... mengenangkan ayah tak datang... hati aku lagi sedih sebenarnya...hampir mengalir air mata...tapi cepat2 aku cover takut mamat sebelah aku perasan...aku just keep strong and smile smpai majlis habis... hmmmm.. kesian mak...even kak ngah n abang ipar datang... tak kan lah nak mintak dorang teman mak kan... dengan zulfa dan yaya lagi.. kak ngah pulak alahan.. abg pulak ade kerja... aku dh nak kuar dewan baru abang sampai... tapi terima kasih mak... mak still tunggu smpai aku naik pentas... mak cakap mak keluar lepas tengok aku naik pentas.. sebab mak tak tahan sejuk tambah2 mak xmkn tghri lg.. aku pom xmkn tghri jgk sbnrnyer time tuh.. tp dgn aku yg masih muda, aku mampu bertahan smpai hbis majlis... terima kasih mak...terima kasih atas segalanya... Ayah tak datang tak apa... aku xde lah sedih sgt pom sb grad pom bese2 je...ape2 pom ayah dan mak ttp orang paling penting dalam hidup aku.. siapalah aku tanpa diorang... aku syg dorg sgt2...

Monday, May 26, 2014

Aku tak faham..

Aku tak faham dengan lelaki.. 

Situasi pertama:
Bila isteri baik, layan makan minum pakai baik, sanggup jaga mak mertua ketika mak mertua sakit, tak pernah penat melayan kerenah anak2, tetapi masih keluar mencari perempuan lain.. 

Situasi kedua: 
Bila si isteri mengandung dan keguguran & mengakibatkn xboleh mengandung dh selepas itu, mula lah kawen dua kononnya nak zuriat..tp bila kawen dua tu.. hampir setahun pom still xdpt anak.. 

Situasi ketiga: 
Si suami sakit kencing manis..duduk kerusi roda..tak boleh bekerja.. si isteri sanggup jaga siang malam..makan minum..pergi kerja untk sara anak2.. smpai skrg si suami dh meninggal... masih janda..bersama anak2.. walhal si isteri boleh je kawen lain sb masih muda..tp x kawen . 

Situasi keempat:
Si isteri lumpuh separuh badan.. si suami masih segar ...si suami sentiasa merungut susah nak jaga si isteri.. akhirnya si suami kawen lagi satu konon nyer ingin diri dijaga.. 

ini lah situasi sebenar yg berlaku disekeliling aku skrg.. aku mmg xfhm dgn lelaki.. perempuan bila suami sakit..sanggup jaga ..xpikir nak cri laki len pom even boleh dpt yg lebih baik..lelaki bila perempuan sakit..lgsg xnk jge..malah cri perempuan lain.. bila perempuan xboleh mengandung, lelaki dipersalahkan.. tetapi bila perempuan mengandung selalu lelaki yg dapat nama konon nyer "hebat"..  
Sabarlah wanita-wanita disekelilingku sekalian.. Anda mmg kuat dan tabah..

untuk aku..
andai perkahwinan itu lebih banyak menyakitkan , aku lebih rela bersendirian.. :),

Friday, May 23, 2014

My Big Day

Assalamualaikum...
Dah lama rasenyer tak update blog... Alhamdulillah... hari rase nak update blog... bile duduk sorang2 mcm nie.. baru ade feel nk update blog kn... Alhamdulillah...baru2 nie, 19 Mei 2014 yana dgn rasminya grad untk Ijazah Sarjana Muda Pengajian Perniagaan (Kepujian) Perbankan Islam.. walaupun agak kecewa grad dengan tiada bintang, tp yna bersyukur akhirnya dpt tamat kn pengajian ni.. banyak mne kite usaha, byk tu lh kite dpt kn... No pain no gain.. Honestly yana sendiri tak tahu ke mana hala tuju yana selepas ini... sama ade sambung master atau bekerja... niat dihati teringan sangat nak sambung master... tp dengan cgpa yang ade, sememangnya tak layak nak sambung... kalau dpt smbg pom belum tentu dapat hbis kn master tu... bukan x percaya pd diri sendiri... tp tahu dengan kemampuan diri sendiri tahap mana.. kalau tak sambung belajar, kerja pom dh byk apply...tp xde pom yg panggil... hmmm... mgkin xde rezeki lg kn... Apa2 pom, yana tahu, Allah dah rancang segalanya untuk yana... kalau sesuatu itu untk yana, insya-Allah yana akan dapat n akan miliki suatu hari nanti... Hanya satu yana harap, semoga hidup ini diberkati Ilahi.. Amin...

Ape2 pom, terima kasih sgt2 kat Mak kerana sudi datang masa dik na konvo... terima kasih jgk kat kak ngah, abg, n abg ipar turut same dtg meraikan... yna hargai sgt2 kehadiran dorg... even dorg tahu yna grad tanpa bintang, dorg xpertikaikan lgsg... hanya senyuman dibibir mereka... terima kasih buat diri ini rase dihargai dan menitiskan air mata kegembiraan... Maaf yna xmampu nak bg ANC n first class degree,tp insya-Allah, yna akn berusaha lg untk balas budi korang semua dan buat korang rase bangga kt yna nti..... doa kn yna k.. yna syg sgt2 kt korang... from deep in my heart...xde insan yg paling istimewa dalam dunia nie melainkan keluarga sendiri...

Me & my beloved family :)




Untuk gambar-gambar yang lain.. terus kan membaca... :)

Thursday, February 27, 2014

Sandakan aku datang

Assaalamualaikum semua...
sudah lama rasenyer tak update blog...
tak tahu lah kenapa..mungkin malas kot...hhuhu
tp mlm nie rajin2 kn diri sikit dh alang2 xbt ape kn...
yana nk share ckit experience pi Sabah beberapa hari yang lepas..
actually xde lh holiday pom...
dah alang2 akak n husband dia duduk sandakan, jalan2 lh sekali kn..
sblm nie pi xpergi mne2 sgt2 pom sb hri tu pergi time akak bru lepas pntg, anak buah lak masih kecik time tuh,so mmg xdpt nk berjalan sgt lh...
Alhamdulillah, kali nie akak bawak aku dan mak..ayah n adik xnk ikut...so, aku ngn mak jelh..
Aku,mak, kakak n akid bertolak ke sana 19hb... kul8.30 mlm cmtu sampai sandakan..
so,mlm tu just rehat je..
seperti yg dirancang, keesokkan harinyer kiteorg bertolak ke estate...di mana tmpt abg ipar aku bekerja..
kiteorg sbnrnyer nk pergi kundasang, tp memandang kn jarak sandakan ke kundasang agak jauh,
kiteorg bermalam dulu di estate abg ipar aku tu...
so keesokkn nyer bergerak ke kundasang xde lh mkn masa sgt kn..
sblm smpai kundasang kiteorg singgah kt Sabah tea garden dulu..
tgk ladang teh...
xbeza sgt pom dgn cameron... sejuk pom sejuk..
lepas tu singgah kt tmpt ikan2 yg jinak...
first time experience bila masuk dlm sungai tu,byk giler ikan2 jinak dtg kat kaki...ikan2 tu gigit2 manja2..
sumpah geli...xtahan oiii...
tp best..
bila dh hmpir senja,bru gerak ke kundasang..
dalam pukul 7 lebih jgk lh kot smpai kundasang...
smpai je sne...alahai...menggigil2 taw...
yana nie dh lh xtahan sejuk...
check in resort dlu, then rehat2..
memandangkn nk mkn mknan sabah takut xleh telan, last2 pi dinner kt kfc je..
nasib lh ade kfc kt sane... kalw x, kebuluq lh..huhu...

Satu je yana suke kat sini..
Suhu sejuk sgt2 dpt menenangkan fikiran..
tenang sangat2...
kalau honeymoon kat sini pom best..
mmg tmpt yg sesuai lh untuk honeymoon..
siapa yang sukakan kehijauan dan ketenangan, wajib datang sini taw!
insya-Allah, harap suatu hari nanti dapat datang sini lagi dengan future husband...
teringin sgt dtg dgn org yg tersyg...
dtg ngn family dh..
dtg ngn buah hati je belom...
insya-Allah...masa tu pasti tibe... Amin...

Okey lh...yana pom xtaw nk citer ape sgt sbnrnyer...
just enjoy the pic okey!
Selamat malam :)

\



Untuk gambar-gambar yang lain, teruskan membaca... :)

Wednesday, February 5, 2014

Tiada Duka Yang Abadi

Tiada duka yang abadi didunia
Tiada sepi merantaimu selamanya
Malam ‘kan berakhir, hari ‘kan berganti
Takdir hidup ‘kan dijalani

Tangis dan tawa nyanyian yang mengiring
Hati yang rindukan cinta dijalan-Mu
Namun ku percaya hati meyakini
Semua akan indah pada akhirnya

Andai bisa ku mengulang
Waktu hilang dan terbuang
Andai bisa perbaiki segala yang terjadi
Tapi waktu tak berhenti
Tapi detik tak kembali
Harap ampunkan hamba-Mu ini

Waktu berputar rebulan dan matahari
Bunga yang mekar akan layu akan mati
Malam ‘kan berakhir, hari ‘kan berganti
Takdir hidup ‘kan dijalani

Andai bisa ku mengulang
Waktu hilang dan terbuang
Andai bisa perbaiki segala yang terjadi
Tapi waktu tak berhenti
Tapi detik tak kembali
Harap ampunkan hamba-Mu ini

Andai bisa ku mengulang
Waktu hilang dan terbuang
Andai bisa perbaiki segala yang terjadi
Tapi waktu tak berhenti
Tapi detik tak kembali
Harap ampunkan hamba-Mu ini
Harap ampunkan hamba-Mu ini


Thursday, January 23, 2014

January..

Another 21 days...
14 February...omaigadd...result!!! xlame dh nk kuar..
hopefully sgt thesis ak dpt A,dpt jgk naikkan cgpa aku...
AMINNN..

Aku tgh bercuti sekarang...
aku tak dikire penganggur lagi kn selagi x konvo kn..hehe
**penyedap hati**

Alhamdulillah, elaun praktikal aku dh masuk hari nie..
Hepi sgt..keje selama 5 bulan kt Pusat Zakat akhirnya aku dpt hasil dr titik peluh aku sendiri..
yup.. first time aku keje...sblm nie mmg lgsg xpernh kerja..
ni kire first time kerja lh kn even praktikal je pom..
get experience, n sure get rewards..
even pd mulanya aku berhasrat, bila dpt elaun, aku nk puas kn hti aku..
aku nk shopping, nk beli ape yg aku nk, nk mkn sdp2..nk jln2.. hmm..
tp bila dipikir2...aku tak patut bazirkn duit tu kn..
apa salah nya aku guna duit tu sebaiknya..
enjoy2 tunggu kerja n kaya dlu lh kn..
Alhamulillah, sedikit demi sedikit aku cuba mematangkn diri aku..
Aku akn tolak segala kehendak aku jauh2..
Aku perlu utama kn keperluan aku terlebih dahulu..
memandangkn aku ade lesen motor je skrg,
aku perlu bt lesen kereta pula..
apa salahnyer aku guna duit elaun aku untk buat lesen kn...
takde lah menyusahkan ayah aku...
nampak jugak hasil dri duit tu nanti kn... buat lesen..
drpd membuang ntah kemana duit tu..
yup..
IKHLASKAN DIRI YANA
senyum :)

So, 
next week...
Pergi MRSM ambik Sijil SPM 2008 yg x ambik2 tu...
then..
dftr n bljr kereta kat PIMA..
dpt lesen..
Baru serius apply kerja...
and hopefully... dapat kerja kat Terengganu..
harap dimurahkan rezeki..
AMIN :)






Sunday, January 12, 2014

Malaysia Truly Asia - The Essence of Asia by Yuna





Yunalis Zarai, truly Malaysia's 2014 ambassador..
how one woman can inspired millions people with her beautiful song..
thank you for making a peaceful song for our ears, at least for the next coming years...
i'm sure, people around the world will mesmerize when they watch this video!
i love yuna!
i love Malaysia!

Saturday, January 11, 2014

Officially job hunter!!!


(ni citer sblm hntr report sbnrnyer...huhu)
sempat snap pic kngn ngn amalina,kak mai, kak fatin n amar... bt amar tenkiu tmn kiteorg pi cri spiral bound tuh...heee.sempat mkn2 sekali kt asama thai... okey...asama thai lg..hahaa...harap persahabatn kite kekal selama-lamanya...
i love u all!!








This is my final report!
i'm satisfy with my job!
hopefully A+++++ .. AMIN :)



**with ziera... we share our advisors**

Friday, January 10, 2014

Moments

Assalamualaikum semua..
setelah sekian lama tak update blog,hari ni baru ade sikit masa nk bermanja2 ngn nlog nie..rindunyer kt blog..
maklumlah sibuk dgn praktikal n thesis...xde mse nk bukak...
Alhamdulillah..skrg semua dh setel..

pada 21 hb 12 hri tu aku ke merbok sekali lg untk hntr final draft report..
pd mse tu Ns pom agak sibuk dgn assgnment2 nyer yg bertimbun2 n mmg xdpt luang kn mse ngn aku sgt..
tp xpe.. 
selepas dy siap sume keje, aku kuar satu hri dgn dy...
okey...ke Penang..
tgk movie n yg paling penting makan burger abg burn kt Perda..
terubat rindu di hati...yelh..dh lme xjumpe kn..hihik..

27/12/13



Pada 1hb 1, hari viva aku...dan hari tersebut jgk hari jadi Nazirul Syahmi...
okey..aku rse lega sgt2 even sblm masuk untk present giler neves,terketar2...
bila dh siap present,terasa sgt2 lega tu..
even ade jgk silap yg aku bt dr noor tegur,aku terima dgn hati terbuka..
dan perbaiki sebaiknyer untk hntr final report..
the best felling ever okey!!
seperti biase lh ns sentiasa bg smngt kt aku...
lepas je present,
kiteorg mkn kt asama thai,cs..
yelh...bsday dy kn...
just simple celebration sb dy pom kne stdy ade next paper next two days...
hrp sgt dy suke...

01/01/14


**tomyam giler pedas,lgsg xleh mkn....pulut mangga best!!heee**



03/01/14





i wish that u get all that u desire,
wish u get success and reach even higher.
u're the reason why i feel so fine 
and i know u are and will remain mine.
what gift shall i give u my love?
when u are the gift of my life!
love u a lot!
Happy birthday sweetheart!